Úspěšná obchodní komunikace se španělskými partnery

Přesvědčivá a otevřená komunikace je klíčem k úspěchu a správně zvolená slova utváří pevná obchodní partnerství. Víte, jak správně komunikovat se španělskými obchodními partnery?

 

Španělská kultura je tradičně spojována s temperamentním flamencem, siestou a slůvkem mañana, které vyjadřuje odkládání věcí na později. Je všeobecně známo, že Španělé mají vřelou a dobrosrdečnou povahu, vyjadřují se gesty, zdraví se objetím a polibkem na tváře, rádi se smějí a oceňují oční kontakt. Pokud se chystáte navázat obchodní vztahy se Španělskem, měli byste o kulturních a obchodních zvycích vědět mnohem více.

Španělé jsou zkušení obchodníci. Jejich otevřenost a přátelský přístup nejsou známkou neprofesionality nebo nepřipravenosti. Mějte na mysli, že Španělé jsou hrdým národem, který při jednání ocení skromnost a zdrženlivost. Přehnaná asertivita, chlubení se a nadřazenost nejsou na místě. Španělé potřebují k jednání dostatek času a rádi jsou pány situace, proto není vhodné je poučovat a nutit jim své názory. Pokud si nezískáte důvěru a náklonnost, obchod se vám nepodaří uzavřít.

Před tím, než navážete první kontakt, podívejte se, odkud váš potencionální obchodní partner pochází. Stejně jako v jiných evropských zemích, i zde platí, že obyvatelé severu smýšlí jinak než obyvatelé jižních regionů. Sever je spíše průmyslový a lidé jsou vůči cizincům uzavřenější a ostražitější. Rozhodně se nepouštějte do rozhovorů o terorismu a skupině ETA. Situace na jihu je zcela opačná a pravděpodobně se zde setkáte s větší spontánností, familiárností a nedochvilností.

První kontakt by měl proběhnout telefonicky. Vzhledem k tomu, že Španělé nejsou dobře jazykově vybaveni, je velkou výhodou ovládat španělský jazyk. S angličtinou máte samozřejmě šanci prorazit, a to především ve velkých nebo exportně zaměřených firmách, ale bez španělštiny se neobejdete. Nebojte se využít služeb tlumočníka. Pokud se vám podaří představení po telefonu, udržujte kontakt přes pravidelné emaily a snažte se domluvit si osobní setkání. Španělé hojně využívají WhatsApp, a to i pro obchodní záležitosti.

Určitě nic nezkazíte, pokud spolupráci a první kroky navážete přes místní obchodní zástupce a distributorské firmy. Pokud mají místní společnosti se zástupci dobré vztahy, máte téměř vyhráno. Španělsko je rozděleno na 17 autonomních oblastí a v každé z nich máte možnost najít si lokálního obchodního agenta.

Španělé milují módu, design a krásné předměty. Pokud se chystáte na schůzku, dejte si obzvlášť záležet na vašem vzhledu. První dojem je ve Španělsku zásadní. Španělé kladou velký důraz na vkusné oblečení, čisté boty a upravený vzhled a považují eleganci za projev respektu a úcty. To samé platí pro prezentace a propagační materiály. Věnujte dostatek času a pozornosti grafické úpravě a předávejte informace jasně a stručně. CzechTrade zdůrazňuje, že „nutností je mít základní informace o produktu a firmě ve španělském jazyce (prezentace firmy, leták A4), kde bude shrnutí základních informací o produktu, hlavní prodejní argumenty a reference ze zahraničí.“ Nebojte se během prezentace ukázat emoce a vaši pravou tvář. Španělé vaši upřímnost dokážou ocenit. Úspěšnost jednání mohou zlepšit známosti či dobré reference.

Obchodních jednání se Španěly se nemusíte obávat. Pokud se vám podaří navázat kontakt a domluvit si vzájemnou návštěvu, najdete ve svém partnerovi nejen spolehlivého a důvěryhodného kolegu, ale možná také přítele na celý život. Buďte upřímní, pokorní a otevření španělské náklonnosti, protože „Španělé jsou ke svým obchodním partnerům loajální, a pokud se exportérovi podaří partnerství dobře začít, může většinou počítat s dlouholetou spoluprací.“

 

 

 

 

Zdroje: Businessculture, Businessinfo, Ihned, CzechTrade

Fotografie dostupná z: https://pixabay.com/cs/photos/obchodn%C3%AD-jedn%C3%A1n%C3%AD-sch%C5%AFzka-podnik%C3%A1n%C3%AD-5395567/

Leave A Comment